Wednesday, November 28, 2007
Gelombang Kuning
Written on 27 Nov 2007
In the late 80’s, I saw mantan-Mufti Selangor Ishak Baharom di RTM1. He said “Lelaki haram pakai sutera. Wanita boleh pakai tetapi tidak boleh dibawa bersolat kerana sutera adalah najis”. Ekoran itu, saya bertanya seorang ustaz yang mengiyakan benar sutera najis. Saya tanya kenapa? Ustaz jawab ”Ia keluar dari ulat”. Saya maklumkan ”madu juga datang dari ulat (Arthropoda)”. Ustaz jawab ”madu keluar dari mulut, sutera keluar dari bontot (l found out later it comes from neither anal nor mouth but another liang)” Saya bilang “Muntahan dari mulut juga najis”. Ustaz said ”Ya tak ya juga. Nanti minggu depan saya bagi jawapan!” which tak pernah berlaku sampai hari ini.
Sudahnya saya mencari-cari jawapan di Quran dan hadith dan antara nas yang terjumpa adalah berikut:
'Ali b. Abu Talib reported that Allah's Messenger (may peace be upon him) forbade wearing of silk and yellow clothes, and the gold ring, and the reciting of the Qur'an in the ruku' (state of kneeling in prayer). (Shahih Muslim 024: 5176)
I have been wondering kenapa ustaz-ustaz “menyembunyikan” tentang larangan berbaju kuning. Dan saya bersangka ustaz-ustaz “menyembunyikan” kerana khuatir orang-orang kayangan murka.
Apabila seorang rakan mengajak berbaju kuning BERSIH pada 10 Nov 2007 beberapa hari sebelumnya, maka saya khabarkanlah tentang hadith itu kepada rakan-rakan rapat. Saya juga khabarkan tentang warna putih simbol BERSIH dalam Islam sepertimana hadith ini:
Narrated Abu Huraira:
Allah's Apostle used to keep silent between the Takbir and the recitation of Qur'an and that interval of silence used to be a short one. I said to the Prophet "May my parents be sacrificed for you! What do you say in the pause between Takbir and recitation?" The Prophet said, "I say, 'Allahumma, ba'id baini wa baina khatayaya kama ba'adta baina-l-mashriqi wa-l-maghrib. Allahumma, naqqim min khatayaya kama yunaqqa-ththawbu-l-abyadu mina-ddanas. Allahumma, ighsil khatayaya bil-ma'i wa-th-thalji wal-barad (O Allah! Set me apart from my sins (faults) as the East and West are set apart from each other and clean me from sins as a white garment is cleaned of dirt (after thorough washing). O Allah! Wash off my sins with water, snow and hail.)" (Sahih Bukhari 1:12: 711)
Dan bertanyalah seorang rakan “Mengapa pakaian kuning dilarang bagi lelaki?” Dan saya jawap biasanya saya tak mencari apa sebab mengapa tidak boleh jika sudah ada nas yang sahih. Takut jadi Astora yang meng”halal”kan katak walaupun terdapat hadith sahih Rasullulah melarang bunuh katak walaupun untuk dibuat ubatan. But dalam waqe’ terpaksa atau sengaja, saya yang lemah iman kadang-kadang memakai juga tali leher sutera, butang suasa dan t-shirt kuning dengan alasan sikit aje sutera, emas dan kuningnya!
Dua minggu lalu, saya berada di Melaka. Dek kerana saluran lain tak jelas, saya tengok aje siaran langsung Ehwal Islam. Kebetulan Ustazah Nor Bahyah menceritakan kisah sahabat-sahabat yang meraikan kemenangan Islam dalam peperangan Khaibar . Mereka sembelih masak keldai. Apabila diberitahu Rasullullah melarang muslim makan keldai. Mereka terus menanam masakan tersebut bersama periuknya. Dan Rasullullah berkata "Tidak payahlah sampai periuk pun ditanam kerana yang haram hanya daging keldai". Ustazah berkata "Begitulah tingginya iman mereka. Mereka patuh tanpa mencari helah untuk makan keldai. Tak minta atau pujuk Rasullullah supaya pengharaman bermula esoknya"
Barangkali cerita Ustazah dari hadith berikut:
Narrated Anas:
The Prophet reached Khaibar in the morning, while the people were coming out carrying their spades over their shoulders. When they saw him they said, "This is Muhammad and his army! Muhammad and his army!" So, they took refuge in the fort. The Prophet raised both his hands and said, "Allahu Akbar, Khaibar is ruined, for when we approach a nation (i.e. enemy to fight) then miserable is the morning of the warned ones." Then we found some donkeys which we (killed and) cooked: The announcer of the Prophet announced: "Allah and His Apostle forbid you to eat donkey's meat." So, all the pots including their contents were turned upside down. (Sahih Bukhari 4:52:234.)
Saya terfikir barangkali kalau larangan turun di zaman ini, akan berkatalah umatnya...
"Be specific... spesies apa? strain apa? variety apa? jantan ke betina? pondan boleh ke? warna apa? apa saiz? apa tinggi? Apa beratnya? etc etc" "Ini bukan keldai umat Nasara, Yahudi, Hindu, Buddha tetapi ini keldai diRaja"
Dan terjumpalah saya jawapan kepada soalan rakan saya:
'Abdullah b. 'Amr b. al-As reported: Allah's Messenger (may peace be upon him) saw me wearing two clothes dyed yellow, whereupon he said: These are the clothes (usually worn by) the non-believers, so do not wear them. (Sahih Muslim 024: 5173)
'Abdullah b. 'Amr reported: Allah's Apostle (may peace be upon him) saw me in two clothes dyed yellow, whereupon he said: Has your mother ordered you to do so? And I said: I will wash them. He said: But burn them. (Sahih Muslim 024: 5175)
Siapakah yang tidak beriman itu? Umat Hindu atau Buddha? Setahu saya beribu-ribu tahun umat Buddha berbeda tentang kuning yang afdal yang terbaik dari kuning cair sampailah oren, golden dan even red. Saya khabarkan hadith-hadith itu kepada rakan-rakan rapat dan ada saudara (yang menyertai Gelombang Kuning) berkata seakan ’lakumdinnukumwaliyadin’ ”Semoga segala persoalan KEKUNINGAN akan dijawab oleh Allah sendiri semasa menjadi tetamuNya, insyaAllah.” MasyaAllah.
Dan saya yang lemah iman ini, masih sesekali teringin bertali leher sutera, berbutang suasa dan bert-shirt kuning dengan alasan yang masih sama. Teringat saya sergahan Ismail Kamus “jika sedikit tahi cicak terjatuh ke dalam air sirap tuan, tuan keluarkan tahi cicaknya, apakah tuan akan meminumnya?” Apakah saya juga seorang “Little Astora”?